АНТОНІО ВІВАЛЬДІ КОМПОЗИТОР І СВЯЩЕННИК ВІДЕОФІЛЬМ
https://www.youtube.com/watch?v=0cnnOZb3394
Фільм БАХ
КОМПОЗИТОР І БОГОСЛОВ
https://www.youtube.com/wa
1.
Прочитати
тему, переписати конспективний виклад матеріалу у робочий зошит.
2.
Підготуватися
до виконання тестових завдань
3. Подивіться відео по темі «Романтизм»
https://www.youtube.com/watch?v=f0iAuJrq4_g&feature=youtu.be
Романтизм
як ідейно-художній напрям у мистецтві сформувався в кінці ХVІІІ-поч.ХІХ
ст. спочатку в літературі, естетиці та філософії Німеччини та Австрії, потім
розповсюдився на інші види мистецтва у інші країни Західної Європи.
Причини виникнення романтизму:
1.Французька буржуазна революція 1789 року.
2.Національно-визвольна
боротьба у країнах західної Європи (Італія, Польща, Чехія, Угорщина,
Норвегія)
До ХVІІІ ст.
романтичними називали літературні твори, у яких оспівувались подвиги лицарів,
їх хоробрість та пригоди, ці твори писали романськими мовами.
У ХІХ ст.
слово «романтизм» стає художнім терміном. В літературу його запровадив
німецький письменник НОВАЛІС ( Новаліс -
це псевдонім, справжнє ім’я - Георг Фрідріх фон Гарденберг), у музику – ГОФМАН
(Ернест Амадей Теодор Гофман).
Розрізняють три етапи
розвитку романтизму:
1.Ранній романтизм (1810-1830) – Е.Гофман,
Ф.Шуберт, К.М.Вебер.
2.Середній (зрілий) романтизм
(30-40 рр. ХІХ ст. – Р.Шуман, Ф.Шопен. 3.Пізній романтизм (після 1848р. до
80-90рр. ХІХ ст.) – пізній Ф.Ліст, Р.Вагнер, А.Брукнер, ранній
Г.Малер.
Найпізніше
романтизм виник у Норвегії (Едвард Гріг) та Фінляндії (Ян
Сибеліус).
Романтики
не мирились із оточуючою їх дійсністю, одні проти неї бунтували, інші тікали
від неї. Романтика завжди пов’язана із мрією, але в одних випадках мрія
здійснюється, а у інших - ні. Тому
розрізняють романтизм прогресивний
та реакційний.
Прогресивний романтизм (революційний) характеризується
світлими образами, почуттями надії, оптимізму, здійснення мрії. Реакційний
романтизм характеризується почуттями приреченості, одинокості, песимізму,
мрія не завжди здійснюється.
ОСНОВНІ РИСИ І ТЕМИ РОМАНТИЗМУ
1.Глибоке
психологічне проникнення у світ людських почуттів. Противага дійсності
і мрії.
2.Образи природи для романтиків
– це резонанс людської душі. Їх твори –
це «пейзажі у звуках».
3.Тяжіння до казки, фантастики, містифікації,тем
середньовіччя; розповсюдження балад і балетів про утоплениць, чарівниць, небесних
посланців, демонів (Р.Вагнер «Лоенгрін», Ф.Мендельсон «Сон у літню ніч», Е.Гріг
«Перт Гюнт»). \
4. Програмність творів ( наявність назви)
– розширює контакт між слухачем і задумом композитора. Наприклад, Ф.Ліст та Г. Берліоз
описували зміст музичних творів у літературних передмовах).
5. Тяжіння до мініатюри в інструментальній
музиці, в оркестровій (симфонічній) -
до одночастинності. З’являється новий тип симфонії –
одночастинна симфонічна поема (засновник Ф.Ліст).
6.Гіперболізація характерів
(перебільшення, перенасичення їх.(Наприклад, скорбота у творах Ф.Ліста
надзвичайно експресивна,пристрасть Тангейзера і Тристана в творах Р.Вагнера перенапружена ; герой «Фантастичної
симфонії» Г.Берліоза перебуває у стані
екзальтації (тобто підвищеної
збудженості, з нервовими нападами) .
7. Автобіографічність творів. Наприклад, Г.Берліоз «Фантастична симфонія»,
«Гарольд в Італії», Р.Вагнер «Тристан та Ізольда», «Летючий Голандець», твори
Ф.Шопена, Р.Шуман «Крейслеріана» та ін.
8. Тема подорожей( тема Сходу, Африки) та
образ одинокого мандрівника, великий інтерес до життя і культури інших
країн. (Ж.Бізе «Джаміле», «Шукачі перлин», Дж.Верді «Аїда», Мейєрбер
«Африканка» та ін.)
9.Тема «лишньої людини», вигнанця, що
розчарувався в ідеалі просліджується у творах Г.Берліоза (образ митця із
«Фантастичної симфонії», образ Гарольда із «Гарольд в Італії», образ Пера
із сюїти «Пер Гюнт» Е.Гріга та ін.
10.Тема ностальгії, туги за ідеалом
(Р.Вагнер «Лоенгрін»), туги за батьківщиною (Ф.Ліст, Ф.Шопен та ін.).На чужині,
у вигнанні, в подорожах героїв ніколи не покидають думки про батьківщину
Яскраву
картину епохи, її духовних протиріч відтворив у романі «Гойя» Леон Фейхтвангер: «Ціною
великого напруження народи прагнули
відтворити життя велінням розуму. Тепер нерви здали, від осліплюючого яскравого
світла розуму люди бігли назад – у сутінки почуттів. Від холоду думки всі
прагнули до тепла віри, чуттєвості…Романтики мріяли про відродження
середньовіччя, поети проклинали яскравий
сонячний день, захоплюючись чарівним місячним сяйвом…»
Конфліктне
сприйняття романтиками світу знаходить відображення у принципі полярних антитез
або «двосвіту».
Він проявляється у полярності,
двоплановості драматургічних контрастів
( реальне- фантастичне. Людина – оточуючий її світ), у різкому співставленні
естетичних категорій (піднесене і буденне, прекрасне і жахливе, комічне і трагічне)
і т.д.
У
інструментальній музиці композитори-романтики схильні до фортепіанної
мініатюрт: пісні без слів, ноктюрни, прелюдії, вальси, мазурки, а також п’єси
із програмними назвами. Серед вокальних жанрів
значне місце зайняли балади,
монологи, сцени, поеми, пісні.
В літературі відзначились імена А.
Міцкевича(Балади), В.Гюго «Собор Паризької Богоматері», Е.Л.Войнич «Овід», Дж.
Байрон «Манфред», «Паломництво Чайльд
Гарольда», «Корсар» - образи розчарованих індивідуалістів-бунтарів.
Романтичний
живопис найяскравіше проявив себе у Франції: Каміль Коро, Ежен Делакруа, Теодор
Жеріко.
Скульптура:
Ф.Рюд «Марсельєза»(виступ добровольців у 1792р.), тріумфальна арка у Парижі.
Національне
стало провідною зіркою епохи романтизму.
Національні музичні
школи та їх представники:
Німецька (австрійська) школа:
Ф.Шуберт, К.М.Вебер, Ф.Мендельсон, Р.Шуман, Р.Вагнер, Й.Брамс А. Брукнер.
Французька школа: Ш.Гуно,
Г.Берліоз, Дж.Мейєрбер.
Італійська школа: Дж.Россіні,Н.Паганіні
,Дж.Верді.
Польська школа: Ф.Шопен, С.Монюшко, Г.Венявський.
Угорська школа: Ф.Ліст,
Ф.Еркель.
1.
Прочитати
тему, законспектувати її у робочий зошит.
2.
Для засвоєння теми
рекомендую прослухати такі фортепіанні твори Ф.Шопена: мазурка (фа-мінор) op.68 №4, Полонез Ля-мажор, етюд №12 op.10 до-мінор
«Революційний», вальс до-дієз мінор. Вальс сі-мінор, Ноктюрн до-дієз мінор,
прелюдії №4 мі-мінор, №6 сі-мінор, №7 Ля-мажор, №20 до-мінор.
3. Виконати практичні завдання (літературний диктант №1, №2): дати короткі
відповіді або заповнити пропуски в тексті.
ТЕМА:Життєвий творчий шлях Фредеріка Шопена
(1810-1849)
План
1.Загальна характеристика творчості Ф.Шопена.
2.Біографія композитора.
1) Дитячі роки Фредеріка.
2) Роки навчання у Варшавському ліцеї та Вищій
школі Музики.
3)Юнацькі роки: життя у Варшаві, гастролі по
Європі, звістка про поразку повстання у Польщі.
4).Роки вигнання.
а)Життя у Парижі. Спілкування із
передовими митцями того часу.
б) Жорж Санд і Шопен.
в) «Золотий час» у творчості Шопена
5).
Останні роки життя Шопена.
3..Творчість
Ф.Шопена, характеристика фортепіанних мініатюр.
Виклад матеріалу:
1.ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ТВОРЧОСТІ
В історії світової культури ім’я
Фредеріка Франтішека Шопена
займає особливе місце. За живописним визначенням Падеревського: «Із серця
Шопена вирвався животворний голос нашої нації як кришталеве джерело із
незвіданих глибин землі».
Справжній син Польщі, він був тісно пов'язаний
із її революційними колами (кругами). Але разом з тим більшу частину життя Шопен прожив у Франції,
культура якої також формувала геній композитора.
Шопен «співав» свою душу якою вона і є, і прагнув до одного: бути правдивим
у відображенні тієї свити
багатобарвних вражень і настроїв, які
наповнювали(оточували) його золоті, місячні мрії.
Композитор у своїй творчості опирається на національні
джерела. Він – романтик,який сформувався в атмосфері романтичного мистецтва.
Головною темою творчості Шопена стала тема його БАТЬКІВЩИНИ.
Образи Польщі - картини її величного минулого,
образи національної літератури, звуки народних танців і пісень – все це
нескінченою вервицею проходить через усю творчість Ф.Шопена, утворюючи її основний зміст.
Думки Шопена про Польщу перетворювалися у
форму недосяжної романтичної мрії. А
важка доля Польщі додавала цьому
почуттю відтінок болісної туги за
недосяжним ідеалом.
Стилю Шопена притаманні – вишуканість та
делікатність.
Він був чудовим піаністом, порівняти із яким ми
можемо лише Ференца Ліста та Сергія Рахманінова.
Творчість Шопена обмежується рамками
фортепіанної музики.
Він є автором 27 етюдів, 60 мазурок, 17
вальсів, 16 полонезів, 21 ноктюрна, 27 етюдів, 24 прелюдій, 4 експромтів,
пісень, 2 ф-них концертів (e-moll, f- moll), 2
фортепіанних сонат(h- moll, b- moll), 4
балад.
2.БІОГРАФІЯ Ф.ШОПЕНА
(1810 - 1849)
«Твори
Шопена –це гармати, заховані в квітах»
Р.Шуман
Ф.Шопен – великий польський
композитор народився 1 березня 1810 року в маєтку Желязова Воля недалеко
від Варшави, де його батько був вихователем дітей графа Скарбека. Батько Шопена – француз, мати –
полячка. Батько ще в молоді роки потрапив до Польщі,був капітаном армії
Тадеуша Костюшки, брав участь у народному повстанні, залишився у Польщі і
завоював репутацію одного з кращих викладачів
французької мови. Мати Шопена – Юстина Кжижановська
– дуже гарно співала, саме від неї
Фредерік успадкував любов до народної музики. З народженням Фредеріка, родина
Шопенів переїхала до Варшави. З 6 років почались систематичні заняття
фортепіано Фредеріка з Войцехом Живним (чехом за
походженням), саме він сформував у Шопена любов до творів Моцарта і Баха.
У 8-річному віці Шопен уже
концертував і своєю грою викликав загальне захоплення у Варшаві, його стали
називати «польським Моцартом». Перший твір Шопена «Полонез g-moll» був
надрукований, коли Шопену було 7 років. Фредерік здобув блискучу освіту, він добре знав літературу, історію, вивчав естетику. У
1823р. він вступає до Варшавського Ліцею, а в 1826р. до консерваторії (Вищої школи
музики), де його викладачами
стали Казимір Бродзінський та Юзеф Ельснер. Ю.Ельснер так написав про
здібності свого учня: «Дивовижні здібності. Безперечно музичний
геній». До цього часу Шопен був визнаний кращим піаністом Польщі.
Досягнув зрілості його талант композитора, про це свідчать два концерти для фортепіано з
оркестром, створені ним у 1829-30рр.Тоді ж Шопен познайомився із юною
співачкою Констанцією Гладковською, яка навчалася у Варшавській консерваторії,
саме їй судилося стати першим коханням Фредеріка. Для неї він створив одну із
кращих пісень «Бажання» («Якби я сонечком на небі сяяла»). Життя у Варшаві було
сповнено яскравих музичних вражень. Шопен відвідував багато концертів, особливо
сильний вплив на нього мали виступи
скрипаля Н.Паганіні у 1829 р.
У 1829р. Шопен ненадовго їздив до Відня,
де його концерти пройшли із величезним успіхом. Друзі і рідні Шопена розуміють,
що йому потрібно відправитися в тривале концертне турне, але Шопен довго не міг
наважитись на це,його мучили тривожні передчуття, йому здавалося, що він
назавжди покидає батьківщину. Нарешті, восени 1830р. Шопен виїхав із Варшави,
друзі подарували йому на прощання кубок із польською землею, зворушливо
попрощався із ним Ю.Ельснер, написавши спеціально до цієї події хоровий твір,
який виконали його учні. Шопену було 20 років. Передчуття не підвело його він
розлучився із батьківщиною назавжди.
Шопен поїхав спочатку у
Відень,потім у Штудгардт, там він отримав звістку, що повстання у Польщі 1831р.
проти російського самодержавства жорстоко подавлено. У списках одного із
таємних товариств було знайдено ім’я Ф.Шопена, його було заочно засуджено до
смертельної кари, або пожиттєвої
заборони в’їзду до Польщі (вигнання з батьківщини).З гіркотою композитор
попрямував до Парижу, де був змушений прожити решту років свого життя на
становищі емігранта; ця вимушена відірваність від Польщі стала його душевною трагедією на все
життя і, безперечно наклала відбиток на його творчість.
В
Парижі Ф.Шопен
здобув славу чудового композитора і піаніста. Подібно до Ф.Ліста, він був
визнаний кращим піаністом світу. Німецький композитор і піаніст Роберт Шуман
так писав про Шопена-виконавця: «Шапки геть, пани, перед вами геній» Найближчими
и його друзями були передові люди того
часу: композитори – Ф.Ліст, Г.Берліоз, Белліні,
письменники і поети – О. де Бальзак, Г.Гейне, А.Міцкевич,
художник Е.Делакруа, співачка Поліна Віардо. Весною 1834р. у Карлових Варах він зустрівся із батьками.
Його надія одружитися із Марією Водзінською, дочкою одного з
багатих польських вельмож, не здійснилася. Батьки Марії не бажали бачити свою
дочку заміжньою за музикантом, хоч би і всесвітньо відомим. На багато років він
пов’язав своє життя із знаменитою французькою письменницею Авророю Дюдеван (Дюпен),
що виступала у пресі під псевдонімом Жорж Санд. Їх роман тривав 9 років.
Зиму 1837-38рр. вони провели на о. Майорка (Іспанія), де були створені «24
прелюдії».
Останні
роки були дуже сумними: помер батько Шопена,
друг Ян Матушинський, розриваються стосунки із Жорж Санд (через її дітей),
погіршується стан здоров’я (туберкульоз). Останніх два роки композитор
майже нічого не писав
У
1848р. Шопен відвідав з концертами Англію, виступав перед королевою
Вікторією, давав уроки, але через сирий клімат Англії стан здоров’я сильно погіршвся. Свій останній концерт у
Лондоні він дав на користь польських емігрантів. За порадою лікарів він негайно повернувся до Парижу. Останнім твором
композитора була мазурка фа- мінор, яку він вже не міг зіграти.
Помер
Шопен 17 жовтня 1849 року у Парижі на руках у своєї сестри Людвіки.
Похорони Шопена привернули тисячі його шанувальників, паризькі артисти виконали
«Реквієм» В. Моцарта, прозвучали його
власні твори, серед них похоронний марш із фортепіанної сонати сі-бемоль мінор
у виконанні оркестру. Друзі принесли на
його могилу кубок із польською землею. Тіло Шопена захоронено на паризькому
кладовищі Пер-Лашез,а серце, як він і заповідав,було перевезено до Польщі
і зберігається водній із колон нефу у костелі Святого Хреста у Варшаві». На колоні напис «Тут покоїться серце Ф.
Шопена».
Питання для закріплення
матеріалу:
1.
Розкажіть про дитинство і роки
навчання Ф.Шопена.
2.
Якими були його ранні музичні
враження? Назвіть першу композиторську
спробу Ф.Шопена.
3.
Хто із викладачів навчав Шопена у Вищій школі
музики, що він сказав про Шопена?
4.
Які два великі твори написав Шопен
у період навчання у Вищій школі музики?
5.
Коли і чому композитор покинув
батьківщину?
6.
Де прожив Шопен більшу частину
свого життя? Хто були його друзі?
7.
Розкажіть про Шопена-піаніста та
про його концертні виступи .Що сказав про нього Р.Шуман?
8.
Яка тема є провідною у творчості
митця? Чому?
9.
Де похований Ф.Шопен? Чому його
серце знаходиться у Польщі?
3.ТВОРЧІСТЬ Ф.ШОПЕНА
Творчість Ф.Шопена пов’язана переважно з фортепіано.
Великий польський композитор змусив фортепіано зазвучати по-новому, розширивши
можливості фортепіанної техніки і збагативши її виражальні засоби. А.Рубінштейн
назвав Шопена «душею фортепіано». За
коротке життя Шопен написав дуже багато: 58 мазурок,26 прелюдій, 27етюдів, 17
вальсів,16 полонезів, 21 ноктюрн, 3 сонати, 4 скерцо,2 концерти,17 пісень, 4
балади.
МАЗУРКИ – улюблений жанр Шопена,їх він називав «образки» – тобто сільські
сценки, замальовки життя, пейзажі рідної Польщі,або драматичні картинки.
МАЗУРКА –
це польський національний танець, що народився в Мазовії, жителів Мазовії називали мазурами, а їх танець – мазуркою. Це
сільський танець, трошки грубуватий з частими змінами акцентів в трьохдольному
розмірі. Останній твір Шопена – мазурка (фа-мінор) op.68 №4 – всього лише 40 тактів,це – мазурка-сповідь,як тендітна,
похилена, наче ужалена холодом квітка
орхідеї.
ПОЛОНЕЗИ – їх у Шопена
біля 20, самі кращі створені в Парижі,далеко від батьківщини. Полонез –
старовинний польський танець шляхтичів, у розмірі ¾ , з дробленням 1
долі,спочатку був тільки чоловічим. Для Шопена-поляка і патріота,полонез – це
символ Польщі, твір в якому відроджуються картини величі Польщі, її героїчного
минулого з тріумфально-батальними картинами. В них відчувається почуття
гордості за минуле батьківщини,скорбота через її втрати та віра в майбутнє
відродження. Розрізняють полонези
епіко-трагедійні, героїко-войовничі, святково-урочисті, драматичні. Особливої
популярності набув Полонез А-dur, який сприймається як символ
національної гордості і величі Польщі. Він звучить в дусі лицарської
відваги, як парадна урочиста хода; в середній частині трубні фанфари посилюють
характер лицарства.
ВАЛЬСИ Шопена (їх 17) різні за характером. Це
тендітні концертні п’єси; є у Шопена
вальси естрадно-віртуозного типу,ефектні, темпераментні
(наприклад:Es-dur op.18, As-dur op.42), є тонкі, скорботно-меланхолійні. Вальс
– (від слова «вальцер» –тобто кружляти) відомий віденський танець у
розмірі ¾ ,і походить від лендлера.
НОКТЮРНИ – (від франц. «нічна пісня») поряд з вальсами самі
популярні твори. Ще здавна їх виконували в церкві,а у 18 ст. ноктюрни потрапили
у світську музику. У Шопена ноктюрни переважно скорботного характеру з великою
напругою почуттів; темп їх повільний, мелодії напрочуд кантиленні, форма
3-частинна, особлива фактура: в лівій руці розкладені акорди (це фон), в правій
– звучить мелодія.
ПРЕЛЮДІЇ Шопена створені
на о.Майорка (1836-39рр.) Вони невеличкі за обсягом, але надзвичайно
різнобарвні, глибоко психологічні. Вони то тихі і задумливі, то поривчасті і
життєрадісні, іноді суворо-стримані – складають
єдиний цикл із 24 п’єс.
ЕТЮДИ Шопена дуже
важкі для виконання, це не тільки п’єси для удосконалення фортепіанної техніки, а й високохудожні за
змістом твори. Кумиром для Шопена був скрипаль Н.Паганіні , етюди якого також є
надзвичайно мелодійними і складними щодо техніки. Шопен автор 27 етюдів, перші
12 з’явилися у 1833 році op.10, ще 12 пізніше (op.25), 3 етюди без op.
Особливої популярності набув етюд №12 op.10 до-мінор, який отримав назву
«Революційний», його Шопен створив у Відні, коли отримав звістку про поразку
повстання у Польщі.
БАЛАДИ Шопена глибоко національні твори, пов’язані з інструментальним минулим Польщі. Створені
вони були під враженням поем відомого польського поета Адама Міцкевича.
Виконати тестові завдання з теми Романтизм:
1.Пізній романтизм (після 1848р.- 80-90рр. ХІХ ст.)
|
А. Е.Гофман, Ф.Шуберт, К.М.Вебер.
|
2. Ранній романтизм (1810-1830)
|
Б. Р.Шуман, Ф.Шопен.
|
3. Середній (зрілий) романтизм (30-40 рр. ХІХ ст.)
|
В. Й.С.Бах, Г.Ф.Гендель
|
Г. пізній Ф.Ліст, Р.Вагнер, А.Брукнер, ранній Г.Малер.
|
1.
Дж.Россіні, Н.Паганіні , Дж.Верді
|
А. Норвезька
школа
|
2.Е.Гріг,
У.Буль
|
Б.Німецька
(австрійська) школа
|
3.Ф..Шопен,
С.Монюшко, Г.Венявський
|
В.Італійська
школа
|
4.Ф.Шуберт,
Р.Шуман, Р.Вагнер, Й.Брамс, Ф.Мендельсон та ін..
|
Г.Угорська школа
|
5.Ф.Ліст,
Ф.Еркель.
|
Д. Польська школа
|
№з/п
|
Основні риси і
теми романтизму
|
Так(+), Ні (-).
|
1.
|
Гіперболізація характерів
|
|
2.
|
Тема війни і перемоги.
|
|
3.
|
Глибоке
психологічне проникнення у світ людських почуттів.
Противага дійсності і мрії.
|
|
4.
|
Тяжіння до мініатюри в інструментальній музиці, в
оркестровій (симфонічній) - до
одночастинності.
|
|
5.
|
Тяжіння до
4-частинності у симфонічній музиці.
|
|
6.
|
Образи природи для романтиків – це резонанс людської
душі. Їх твори – це «пейзажі у
звуках».
|
|
7.
|
Тема «лишньої людини», вигнанця, що розчарувався в
ідеалі.
|
|
8.
|
Тяжіння до казки, фантастики, містифікації,тем
середньовіччя; розповсюдження балад і балетів про утоплениць, чарівниць,
небесних посланців, демонів .
|
|
9.
|
Великий інтерес до музики класичної і докласичної доби.
|
|
10.
|
Тема подорожей( тема Сходу, Африки) та образ одинокого
мандрівника, великий інтерес до життя і культури інших країн.
|
|
11.
|
Тема ностальгії, туги за ідеалом туги за батьківщиною
|
|
12.
|
Програмність творів
|
|
13.
|
Автобіографічність творів
|
Дійові особи
|
Голос
|
Опис
|
Герцог Мантуанський
|
тенор
|
гультяй, який легкістю разбиває сердця дівчат
|
Ріголетто
|
баритон
|
блазень
герцога,який приховує свої справжні почуття під маскою
|
Джильда
|
сопрано
|
дочка
Ріголетто, яку він ховає від усіх
|
Спарафучиле
|
бас
|
найманий вбивця,
якого приводить Ріголетто
|
Маддалена
|
контральто
|
сестра бандита,
закохана у герцога Мантуанського
|
Джована
|
меццо-сопрано
|
прислужниця Джильди
|
Граф Монтероне
|
баритон
|
мститься герцогу
за свою дочку і проклинає його разом із Ріголетто
|
Граф Чепрано
|
бас
|
закликає помститись
Ріголетто за його насмішки
|
Ранок
|
Щастя
(2017)
|
Австралійський
ніндзя (2017)
|
|
Хопчики
та дівчатка» (2017)
|
|
Книга життя (2014)
|
|
Сімейка Крудс (2013)
|
|
В печері короля гір
|
Мерли (2016)
|
Американська сімейка
(2013)
|
|
Агент Джоні Інглиш:
Перезавантаження (2011)
|
|
Соціальна мережа (2010)
|
|
Смерть Озе
|
Неруда (2016)
|
Довір’я (2016)
|
|
Пісня Сольвейг
|
Вуглі (2015)
|
Лицар кубків (2015)
|
|
Танець Анітри
|
У Філадельфії завжди
сонячно (2012)
|
Ідеальний господар (2010)
|
|
Вона – чоловік (2006)
|
Модест Петрович Мусоргський (1839— 1881)
«Картинки з виставки» (1874)
Сюжети
і музика
4. Бидло ( воли, що тягнуть віз)
6. Два єврея - багатий і бідний
7. Лімозький ринок (Велика новина)
8. Катакомби (Римська гробниця). З мертвими на мертвій мові
9. Хатинка на курячих ніжках (Баба-Яга)
Завдання для студентів 2-А, Б, ВЕ
курсу з «ІСТОРІЇ МУЗИКИ» на травень 2021р.
1. Прочитати матеріал. Записати його в
робочий зошит.
2.
Подивитись
відео за посиланням
ttps://www.youtube.com/watch?v=6LKyWPmtX7Y&feature=youtu.be
3. Створити презентацію з теми : Балет "Лебедине
озеро" П.І. Чайковського.
Петро Ілліч Чайковський
(1840-1893)
П.І.Чайковський – видатний російський
композитор, диригент, педагог. Композитор походив з українського роду Чайок.
Його прадід брав участь у битві під Полтавою й помер від ран, а дід, навчаючись
у Києво-Могилянській академії, прийняв прізвище Чайковський. Петро Ілліч
народився у містечку Воткінськ (на Уралі) в родині інженера. З дитинства
проявив музичні виняткові здібності. У 10-річному віці вступив до училища
правознавства, з цього часу починає серйозно займатися музикою. Закінчивши
училище, він працює у Міністерстві юстиції, у вільний час продовжує заняття
музикою. У 22 роки митець вступає до Петербурзької консерваторії, де навчається
композиції у М. Заремби й А. Рубінштейна, закінчивши яку починає
викладати у Московській консерваторії. Завдяки мільйонерці й пристрасній його
шанувальниці Надії Філаретівни фон Мекк, з якою Чайковський листувався, хоча
ніколи не зустрічався, він міг повністю присвятити себе музиці. У цей період з’являються 4 опери: «Воєвода», «Опричник», «Ундіна»,
«Коваль Вакула», балет «Лебедине озеро», цикл «Пори року» та багато іншого.
На
початку 80-х років Чайковський як диригент виступає у Берліні, Парижі, Женеві,
Лондоні, знайомиться з Й. Брамсом, Е. Грігом, К. Сен-Сансом,
Ж. Масне. Тісними були зв’язки композитора з Україною. Майже щороку по
кілька місяців він жив в маєтку Низи (Сумська обл.), місті Кам’янка (Черкаської
обл.), Браїлові (Вінницька обл.). Також бував у Києві, Одесі, Харкові, був
знайомий з багатьма діячами української культури, зокрема з М.Лисенком.
В
останнє десятиліття життя твори Чайковського стають драматичнішими. Він пише
опери «Мазепа», «Чародійка», «Пікова дама», «Іоланта», балети «Лускунчик»,
«Спляча красуня», п’яту й шосту симфонії, «Італійське капріччіо» тощо. 16
жовтня 1893 року композитор диригував шостою симфонією, яка стала його
«лебединою піснею». 25 жовтня 1893 р. він помер.
Творча
спадщина:
· 10 опер («Воєвода», «Мазепа», «Черевички»,
«Іоланта», «Євгеній Онєгін», «Пікова дама»);
· 3 балети («Лебедине озеро», «Лускунчик»,
«Спляча красуня»);
· 6 симфоній;
· Фортепіанні твори: цикл «Пори року»,
«Дитячий альбом».
· Три концерти для фортепіано з
оркестром, романси та ін..
Опера «ПІКОВА ДАМА»
Опера
написана за однойменною повістю О.Пушкіна, лібрето створив брат композитора –
Модест Чайковський. Опера була написана за 44 дні у Флоренції, прем’єра
відбулася в петербурзькому Маріїнському оперному театрі 7 грудня 1890 року і
мала великий успіх.
Жанр – соціальна трагедія. Тема –
згубна влада золота, що руйнує все саме прекрасне в людині.
Концепція
сюжету опери значно відрізняється від твору Пушкіна.
Дія опери перенесена у ХVІІІ ст. – епоху Катерини ІІ (у
Пушкіна дія відбувається в ХІХ ст – епоху Олександра І). В опері Герман
зображений не егоїстом і фаталістом, що хоче дізнатися у Графині таємницю трьох
карт, а по-справжньому закоханим у Лізу героєм; Ліза – не бідна вихованка
старої Графині, а її багата онучка. Також Чайковський вводить образ Єлецького –
нареченого Лізи (щоб зобразити величезну соціальну прірву між нею і Германом)
Фінал
твору теж різниться: у Пушкіна Герман збожеволів, програвши в карти усі свої
гроші, він опиняється у божевільні, Ліза ж виходить заміж за князя
Єлецького, а у Чайковського – обидва герої гинуть: від горя Ліза кидається у
річку, а Герман кінчає життя самогубством.
Дійові особи:
·
Герман;
·
Ліза;
Стара Графиня
·
Граф
Томський;
·
Князь
Єлецький;
·
Сурін;
·
Чекалінський;
Короткий зміст опери:
У
Петербурзі в сонячний день у Літньому саду прогулюються офіцери Сурін і
Чекалінський, вони діляться враженнями про дивну поведінку свого примана: він проводить цілі ночі в ігровому будинку, але не грає в карти. Незабаром
у супроводі графа Томського з’являється сам
Герман, який відкриває йому свою таємницю про закоханість у
незнайомку, імені якої він не знає, але впевнений, що належати вона йому не
може, тому що багата. Тим часом приєднується до гурту князь Єлецький, він повідомляє радісну звістку про своє весілля з
Лізою. З розмови Герман дізнається, що прекрасна незнайомка і є нареченою князя
Єлецького, він у відчаї. У супроводі старої Графині з’являється
Ліза, Герман не зводить з неї очей. Томський розповідає приятелям
світський анекдот про Графиню, яка в молоді
роки програла весь свій статок. «Ціною одного рандеву» вона дізналася у графа Сен-Жермена рокову таємницю трьох
карт, і зуміла відіграти усі свої гроші. Сурін і Чекалінський вирішують пожартувати над Германом, вони пропонують йому дізнатись у
старої Графині таємницю карт…
Сутінки, Ліза в кімнаті одна, вона думає про Германа, адже він їй сподобався,
вона мріє про нього. Раптом на балконі з’являється Герман, він освідчується
Лізі в коханні і благає її повірити йому. Її відповіддю стають сльози
радості, вона також говорить йому про свої почуття.
Бал-маскарад у будинку
багатого столичного сановника. Ліза обережно передає Герману ключ від потаємних
дверей, вона чекатиме його на нічне побачення.
Ніч, Герман заходить в
кімнату Графині, він вирішує дізнатись у старої таємницю магічних трьох карт, перелякана Графиня мовчить, тоді він погрожує їй пістолетом, від страху
вона помирає, не сказавши ні слова. Герман у відчаї, таємниця карт не розкрита.
У кімнату графині раптом заходить Лиза, вона бачить Германа у стані божевілля. Тепер вона розуміє, що Герману була потрібна лише таємниця трьох карт, вона проганяє його.
Ніч, Герман в казармі, він перечитує лист від Лізи, в якому вона призначає
йому побачення на набережній. Та раптом він чує якісь кроки, переляканий Герман бачить привид Графини і чує її слова:
«Я прийшла до тебе проти волі. Врятуй Лізу, одружись із нею, і три карти виграють одразу. Запам’ятай! Трійка! Сімка! Туз!» Осліплений маніакальною ідеєю Герман на
крилах летить в ігровий будинок. Опівночі Ліза біля мосту чекає на Германа,
нарешті він з’являється, але ніби не чує її слів, а
машинально повторює за нею кожне її слово. Він відштовхує Лізу і біжить в
ігровий будинок. У відчаї Ліза кидається у річку.
Ігровий будинок,
йде гра, Герман одну за одною ставить дві карти названі Графинею і виграє. Тоді
він ставить весь виграш на третю карту, його виклик приймає князь Єлецький.
Герман оголошує туза, але замість туза в його руках з’являється пікова дама, здивовано він дивиться на карту, йому ввижається
диявольська посмішка Графині. Збожеволілий Герман
покінчує життя самогубством. Перед смертю його розум прояснюється, і Герман
шепоче ім'я Лізи.
Індивідуальні
музичні характеристики персонажів:
· Герман – арія «Я имени ее
не знаю», арія «Прости небесное созданье» (1дія), арія «Что наша жизнь?» (3дія);
· Ліза – арія «Откуда эти
слезы?» (1дія), арія «Ах, стомилась я горем…»(3дія);
· Томський – балада «Однажды в Версале» (1дія);
· Графиня – арія із опери Гретрі «Ричард Левове
Серце «Je crains de lui parle la nuit» ( 2 дія);
· Єлецький – арія «Я вас люблю» ( 2 дія).
Балет «Лебедине озеро»
П.І.Чайковський
автор 3 балетів: «Лебедине озеро», «Лускунчик», «Спляча красуня». Головна думка
усіх трьох балетів – подвиг заради кохання, яке несе визволення від
полону злих чар. В «Лебединому озері» кохання Зігфріда рятує Одетту, у «Сплячій
красуні» кохання Дезіре пробуджує від столітнього сну Аврору, в «Лускунчику»
Маша, закохавшись у потвору-ляльку Лускунчика, долає страх і рятує його від
мишиного короля. У балетах Чайковського характери героїв формуються у дії, в
музиці, а не як було до того: балети писали для прима-балерин, це був показ
однієї особи, сюжет лише пов’язував
ланцюжок різних номерів.
В
1875 році П.І. Чайковський отримав
замовлення від дирекції імператорських театрів написати балет «Озеро
лебедів», з великим ентузіазмом він розпочав роботу, йому довелося вивчати
різні балети, щоби чітко зрозуміти особливості композиції та структури
даного жанру.
В основу лібрето, яке створили В. Бегичев
(1838—1891) та В. Гельцер (1840—1908), покладено фольклорні мотиви, в тому числі старовинна
німецька легенда, що оповідає про прекрасну принцесу Одетту, перетворену в
лебедя прокляттям злого чаклуна – лицаря Ротбарта.
Вважається
(згідно зі свідченнями, що збереглися), що музичний твір було створено
Чайковським під впливом побаченого в Лебедівській економії Давидових (нині Кам’янського
району Черкаської області) озера з лебедями.
Дійові особи |
Описание |
Одетта |
принцеса, перетворена на білу
лебідку |
Зігфрід |
молодий принц |
Оділлія |
Дочка Ротбарта, черна лебідка |
Княгиня |
мати Зігфріда |
Ротбарт |
Злий чаклун |
Бенно |
друг принца Зігфріда |
Вольфганг |
наставник Зігфріда |
Балет складається із
4 сцен або трьох актів. Існує дві версії балету – авторська та Рікардо Дріго.
Прем’єра балету у авторській версії відбулася 4 березня (20 лютого) 1877р. на
сцені Большого театру у Москві, однак не мала успіху через трагічний фінал. У
переробленій версії балет вперше було поставлено 15 січня 1895року в
Маріїнському театрі в Санкт-Петербурзі, саме ця версія переважно ставиться у
сучасних театрах. Червоною ниткою через весь твір
проходить ніжна та витончена тема – лейтмотив Одетти, але вона змінює свій
характер в залежності від перебігу подій.
Короткий зміст
балету:
Пролог. Старовинний парк. Принцеса
Одетта сумує. Раптом з’являється незнайомець у супроводі свити, це лицар Барон
фон Ротбарт – злий чаклун. Він пропонує
Одетті руку і серце але вона відмовляє йому.
Ротбарт перетворює її на білу лебідку.
Дія перша
Картина 1. Сад перед прекрасним старовинним палацом
Княгині. Її син принц Зігфрид у день свого повноліття проводить останню
парубоцьку вечірку в дружньому колі. Усі веселяться, але принц сумує, адже
наступного вечора він повинен серед запрошених на бал красунь обрати собі
наречену. Та його серце ще не пізнало кохання. Звучить танець з кубками, принц
помічає в небі пролітаючу зграю лебедів, він бере арбалет і прямує услід за
ними. В оркестрі звучить тема лебедів, ця тема і є лейтмотивом Одетти. Вона
світла ніжна, мудра і сумна (мелодія звучить на фоні переборів арфи).
Картина 2. Берег озера. Біля темного
озера височать руїни старого палацу, принц милується лебедями, спостерігає за
їх танцем, серед них він помічає саму прекрасну лебідку, яка виділяється
особливою грацією та красою, на її голові сяє корона. Несподівано лебеді пертворюються
на дівчат. Із їх розповіді принц довідується, що вони стали жертвами злого
чаклуна фон Ротбарта. Прекрасна принцеса Одетта розкриває принцу таємницю свого
перетворення: лише вночі, біля цих скель вона знову стає дівчиною. Тільки
безмежне кохання юнака, який ще нікому не клявся в коханні може зняти з неї злі
чари. Принц обіцяє Одетті, що саме вона стане його обраницею, і саме її він
назве своєю нареченою на доленосному балі і зніме з неї усі чари. Одетта
просить дівчаток потанцювати, звучить танець маленьких лебедів (стакато,
синкопи, легкий прозорий малюнок передають образ маленьких
дівчаток-лебедят).Лебеді радіють, що у них є тепер захисник.
Дія друга
Картина 3. Бал в замку починається урочистим
Вальсом, далі звучать:
· Угорський Чадаш;
· Іспанський танець –
вогняний, темпераментний;
· Російський танець;
· Неаполітанський
танець, Польський танець Мазурка.
Подібні дивертисменти характерні для кожного балету,
вони призначені для показу балетної групи.
На балу принц повинен обрати собі наречену,
Княгиня-мати помічає, що він дуже сумний та заклопотаний, холодно реагує на
запрошених на бал красунь. Принц хоче піти з балу, він думає тільки про Одетту.
Та раптом з’являється Барон фон Ротбарт зі своєю донькою Оділлією (чарівник
перетворив її на принцесу, яка як дві краплі води схожа на Одетту, лише очі її
холодні та жорстокі). Зігфрід танцює з Оділллією, він упевнений, що перед ним
його обраниця, тому привселюдно оголошує її своєю нареченою і клянеться у
коханні. Але раптом усі помічають, що у вікно крилами б’є біла лебідка, у якій
Зігфрід впізнає справжню Одетту. В цей час тема лебедів звучить схвильовано,
драматично, у швидкому темпі, в кульмінації вона сягає трагічного звучання.
Злий чаклун тріумфує, тепер Одетта назавжди залишиться лебідкою. Зігфрід
поспішає услід за Одеттою до лебединого озера.
Картина 4. Ніч, на озері Одетта уже встигла розповісти про
своє горе подругам. Принц намагається вимолити прощення у коханої, говорить, що
його підступно зрадили, що він не порушив клятву, адже він бачив свою Одетту і
до неї були звернуті його слова.
Та злий чаклун фон Ротбарт спостерігає за закоханими,
він погрожує Зігфріду. У страшному поєдинку Зігфрід убиває злого чаклуна, і з
його смертю зникає закляття, усі лебеді перетворюються на дівчат, всі вони
радісно зустрічають перші промені сонця.
Фінал балету:У початковому варіанті балет мав
трагічний фінал. Принц вступає у боротьбу із злим чарівником, і той скидає
принца в озеро, його зачарована кохана кидається слідом за коханим, а зло ж,
уражене такою неймовірною силою почуттів, гине. Цей варіант не мав успіху на
театральних сценах і згодом балет був перероблений головним диригентом
Марііїнського театру Рікардо Дріго та балетмейстером Маріусом Петіпа і Левом
Івановим. В цьому варіанті принц вступає в бій з чарівником, на допомогу юнаку
кидається Одетта і вони перемагають. Звучить гімн любові, молодості і краси.
Тема: СЕРГІЙ ВАСИЛЬОВИЧ РАХМАНІНОВ
(1873-1943)
1. Прочитати матеріал. Записати його в робочий зошит.
2.
Подивитись відео за
посиланням
Рахманінов С.В. – видатний піаніст, диригент, композитор ХХ ст. В його творчості стверджуються традиції російської класики.
Народився
20.03.1873р. в маєтку Онєг Новгородської губернії в музичній родині. У
8-річному віці його віддали в молодший клас Петербурзької консерваторії, а
потім за рекомендацією О.Зілотті його перевели до Московської консерваторії,
яку він закінчив у 1891р. як піаніст ( клас М.Зверєва, О.Зілотті), у 1892р. –
як композитор (клас С. Танєєва, А .Аренського). Дипломною роботою з
композиції стала його опера «Алєко», написана за 17 днів за поемою О.Пушкіна «Цыгане», і отримала найвищу оцінку 5+ і золоту медаль.
Ще
студентом він створює «Фортепіанний концерт №1», ряд романсів, фортепіанних
п’єс. Він спілкується з мхатівцями, К. Станіславським,
В. Немировичем-Данченком, В. Стасовим, Л. Толстим,
П. Чайковським, А. Чеховим, Ф. Шаляпіним, Марієтою Шагінян (вона
була закохана у Рахманінова, завжди на концертах дарувала йому білий бузок ).
Разманінов
багато гастролює, деякий час працює диригентом в театрі. Більша частина творів
написана до 1917р.в Росії.
Ранній період творчості – до революції 1905року. В цей період створені
такі твори: фантазія «Утес»(1893), опери «Скупий лицар»(1904, за
О.Пушкіним), «Франческа да Ріміні» (1904, за твором Данте); 10 прелюдій для
фортепіано, два фортепіанних концерти. Для творів цього періоду характерні
світлі весняні образи, образи природи, батьківщини( зображує через колокольний
дзвін).
У ІІ період творчості (1905-1917) композитор створив «Другу симфонію»(1907),15
романсів, «Концерт для фортепіано з оркестром №3», прелюдії (ор.32), два цикли
етюдів-картин, симфонічну кантату «Дзвони».
ІІІ період творчості - за кордоном. У 1917 році Рахманінов їде з
концертами у Скандинавські країни (там дає 15 концертів), потім їде до США. Він
думав, що це тимчасово, але виявилося, що назавжди. Далеко від батьківщини він
переживає творчу кризу, майже 10 років нічого не пише. Ще у Швейцарії Сергій і
Наталя Рахманінови на віллі Се-Нар посадили берізку і білий бузок,як спомин про
Росію.
Для
творів, написаних за кордоном, характерна тема трагічної самотності і далекої
батьківщини. Твори цього періоду: «Концерти для фортепіано з оркестром» №4, №5,
«Симфонія №3», «Три російські пісні для хору з оркестром», «Симфонічні танці»,
«Рапсодія на тему Паганіні».
Рахманінов
прославився не тільки як композитор, а й як піаніст і диригент. Його концертне
життя величезне : 1200 концертів по свій Європі, Америці.
В
роки Великої Вітчизняної війни він перераховував гроші від концертів на
допомогу Червоної Армії; вболівав за долю рідної батьківщини, ловив хвилі радіо
з повідомленнями з фронту.
Помер
С.Рахманінов 28 березня 1943 р В Беверлі Хілз (штат Каліфорнія).
С.Рахманінов «Концерт для фортепіано з оркестром №2»
Ця
геніальна поема про батьківщину була створена композитором у 1900-1901р.; саме
в цей період Рахманінов одружився із Наталією Сатіною. Концерт присвячений
гіпнотизеру Далю, який допоміг С.Рахманінову вийти з трьохрічної важкої
депресії.
Музика
концерту оптимістична, життєстверджуюча, дихає радістю життя. Головна тема
твору – тема Батьківщини, рідної землі. Цей твір одразу ж завоював прихильність
публіки. І сьогодні він є одним із самих популярних творів С.Рахманінова.
В
концерті 3 частини, найбільш значима 1 частина, тональність – до мінор. 1
частина- епічна, велична.
Г.П.
– до-мінор , нагадує колокольний дзвін, набатні акорди фортепіано уособлюють
образ величної Батьківщини. «Кожний раз з першого колокольного удару
відчувається як в повний зріст піднімається Росія» - писав М.Метнер.
П.П.
– ніжна, наспівна, це образ кохання, щастя з відтінком східної млісті. В уяві
виникає образ ніжної Росії з її стрункими берізками, квітучими полями,
лагідним сонцем.
Розробка
драматична.
Реприза
починається з Г.П., яка стверджує велич рідної Батьківщини.
ІІ
частинa - Adagio Sostenuto – острів відвертості, лірики. Велике полотно
виростає із 1 теми. Красою розквітаючої природи, відчуттям молодості, щастя і
душевного спокою дихає повна роздумів і мрій музика ІІ частини.
ІІІ
частина – фінал твору, повертає до мужніх образів 1 частини і стверджує
перемогу творчої сили, краси, кохання. Радісними дзвонами насичена його Г.П.,
П.П. – світла.
Розробка
– останній спалах боротьби. Реприза – апофеоз щастя і радості життя.
В
1904 р. Рахманінову було присуджено за «Концерт для фортепіано з
оркестром №2» Глінкінську премію, запроваджену відомим меценатом.
М.П.Беляєвим.
Питання
для самоконтролю з теми:
1. На які періоди поділяють творчість С.Рахманінова?
2. Які образи домінують в творах першого, другого,
третього періодів творчості композитора?
3. Що Вам відомо про Рахманінова – піаніста, диригента?
4. Який образ є домінуючим у творчості С.Разманінова?
Наведіть приклади використання Рахманіновим колокольного дзвону для
створення цього образу.
5. Охарактеризуйте Концерт для фортепіано з оркестром №2» С.Рахманінова;
проаналізуйте кожну частину твору.
Прослухати твір, скориставшись посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=sFf0u2VZ4xw
Завдання для студентів 2-А, Б, ВЕ
курсу з «ІСТОРІЇ МУЗИКИ» на червень 2021р.
ТЕМА Імпресіонізм в музиці
Імпресіонізм (від франц. «Impression» - враження) – художній напрям в мистецтві європейських країн, який з’явився у 70-і роки ХІХ ст., затвердившись спочатку у живописі, на межі ХІХ-ХХст. він проник і в інші види мистецтва: музику, літературу, театр. Початок імпресіонізму поклала картина Клода Моне «Враження. Схід сонця», виставлена у Парижі в 1874 році. При спогляданні на картину виникає відчуття очікування сонця, уся картина в особливих тонах: фарби від ніжно-рожевих до кремових. Критик Луї Леруа почав називати К.Моне і його послідовників (О.Ренуара, П.Сезана, Ван Гога, К.Піссаро. А.Сіслея, Е.Дега, П.Гогегена) імпресіоністами. Вони користувалися чистими фарбами, прозорими кольорами, заперечуючи чорний колір ( хоча пізні імпресіоністи доволі часто використовують чорний колір і дозволяють собі змішувати фарби). «Пуантилізм» - особливий від живопису, де все зображено крапками (Жорж Сьора, К.Піссаро). Живописці уміло пишуть повітря – мистецтво пленера. Враження від речей,а не їх показ – головна риса імпресіонізму. Центром зібрань митців-імпресіоністів був салон поета С.Мелярме, де поряд з письменниками, художниками знаходились і музиканти. Напрям у живописі проіснував приблизно 10 років.
Музичний
імпресіонізм виник в кінці 80-х – на початку 90-х років ХІХст.
Своє класичне вираження він знайшов у творчості Клода Дебюссі.
Головне в музичному імпресіонізмі – передача частіше радісних почуттів, перевага
оптимізму, настроїв, що набувають значення символів, тонких психологічних
нюансів, тяжіння до поетичної пейзажної програмності, до мініатюрних форм.
Творчість композиторів-імпресіоністів багато в чому збагатила виразові засоби
музики: ритми (хиткі та невловимі), сферу гармонії, що досягла великої краси та
витонченості:
· Барвистість ладо-гармонічних і тембрових засобів
висувається на перший план: послаблюється значення мелодії, виростає роль
ладо-гармонічної мови, характерне звернення до старовинних ладів народної
музики (пентатоніки, дорійського, фрігійського, міксолідійського, а також до
цілотонового звукоряду);
· ускладнення акордових комплексів, рух паралельними
акордами (секстакордами, септакордами, нонакордами і т.д.),співставлення
декількох тонічних тризвуків або їх обернень в далеких тональностях, довге
«балансування» між двома далекими тональностями та ін.
· виростає роль оркестрового стилю, в оркестровці
переважають чисті фарби.
Імпресіоністичні риси музики К. Дебюссі, М. Равеля, Ф.Шміта,
Ж. Роже-Дюкаса та інших французьких композиторів проявляються в тяжінні до
поетични-натхненного пейзажу: краси моря, неба, лісу
(Н:«Ноктюрни»К. Дебюссі, «Гра води» М.Равеля та ін.). Особливу свіжість
музиці імпресіоністів надавало їхнє часте звертання до пісенно–танцювальних
жанрів, а також до елементів музичної мови Іспанії й народів Сходу.
Огляд творчості композиторів–імпресіоністів
Клод Ашиль Дебюссі (1862-1918) є одним із найвизначніших представників імпресіонізму в музиці, образний світ музики якого близький до образів природи, вирізняється тонкістю і тремтливістю емоцій. Він першим зруйнував норми традиційної гармонії, використовуючи колористичні комплекси:
· широко використовує лади народної музики,
цілотонову гаму;(улюблений лад – пентатоніка);
· гармонія тонка, звуковими плямами, характерний
рух паралельними акордами: тризвуками, септакордами, нонакордами, є акорди
секундової, квартової будови; часто використовує політональність - одночасне
звучання акордів різних тональностей;
· мелодія може раптово виникати і так само розчинятися;
Дебюссі уникає хроматизмів, альтерацій – це додає музичній тканині ажурності;
· оркестр Дебюссі дуже прозорий, часто використовує
сурдини, основна група – струнні і дерев’яні духові, використовує divisi, уникає tutti,
динаміка від p до mf.
Зміст творів К.Дебюссі – фіксація швидких вражень, передача витончених
відтінків настроїв людини і оточуючої природи. Назви його фортепіанних п’єс
також витончені: «Затонулий собор», «Сади під дощем», «Дівчина з волоссям
кольору льону», «Вітрила, «Хмари», «Тераса, освітлена місячним світлом», «Що
чув західний вітер», «Кроки на снігу», «Звуки й аромати у вечірньому повітрі
майорять» - асоціюються з миттєвими «враженнями» від картин його знаменитих
сучасників.
Великою і багатогранною є його творча спадщина: створив новий оперний напрямок
– імпресіоністична музична драма («Пелеас і Мелізанда»), відкрив перспективи
симфонічної музики (поеми «Море», «Фавн»), заснував новий фортепіанний стиль
(особливо вражає педалізація – дуже широке застосування напівпедалі), який
найповніше проявився в циклі «24 прелюдії для фортепіано.
У своїх вокальних мініатюрах Дебюссі постає співцем природи. На вірші свого
улюбленого поета Верлена він створив вокальні твори «Мандолина», «Місячне
сяйво», «В тиші» та ін..
Серед симфонічних творів виділяються : живописний триптих «Ноктюрни» (1.
«Хмари», 2.«Святкування», 3. «Сирени»), симфонічна замальовка «Море»,
симфонічна сюїта «Іберія».
Опера
«Пелеас і Мелізанда» - одна із кращих опер світового оперного
мистецтва, її називають своєрідним маніфестом імпресіонізму. В основі опери
- драма Метерлінка (теоретика символізму, автора «Синього птаху»). Це
історія кохання Пелеаса і Мелізанди. Юнак Пелеас закохався у дружину свого
брата Голо – золотоволосу Мелізанду. Закохані невзмозі приховувати свою
таємницю. В пориві ревнощів Голо убиває брата, помирає Мелізанда, останні
її слова свідчать про кохання до Пелеаса. Сюжет де в чому перегукується
із «Ромео і Джульєтою» В.Шекспіра, але у драмі Метерлінка домінує поетика
символізма: із символічним значенням деяких слів, образів природи.
Основна думка твору – неминучість втрат перед сиою фатума (рока)
Протягом свого життя К.Дебюссі поєднував композиторську творчість із діяльністю
музичного критика, піаніста та викладача в родині Н.Ф.фон Мекк.
Завдання: Прослухати «Ноктюрни» К.Дебюссі,
скориставшись посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=6gYZNbbkfus
https://www.youtube.com/watch?v=3w9-bGd5SBA («Сирени»)
Моріс Равель (1875-1937) – представник французького музичного імпресіонізму,
неперевершений майстер оркестрового письма. Він продовжив і розвинув творчі
пошуки Дебюссі в галузі імпресіоністичного звукопису, колористичної гармонії,
оркестровки та екзотичної ритміки. Основа його музики – народна пісня і
танець (французький, іспанський).
Хоча багато критиків уважають,
що Равель зазнав великого впливу Клода Дебюссі, сам композитор називав себе
послідовником Куперена і В. А. Моцарта, чиї композиції є більш класичними за
структурою. Водночас і Дебюссі, і
Равеля причисляють
до представників імпресіоністичного напряму.. Равель також сприйняв впливи різних музичних течій
від американського джазу до фольклору Європи і Азії.
Народився 7 березня
1875 в м.Сібурі, недалеко
від кордону з Іспанією. Мати композитора, Марі
Делюар баскійського походження; батько, Жозеф Равель — швейцарський
інженер і бізнес-магнат. Сім'я
переїхала до Парижа, у 1882р. Моріс
почав брати уроки з фортепіано в А. Гізу, а в 1887 — гармонії у Ш. Рене.
Два роки Равель навчався в підготовчому класі Паризької консерваторії, до
якої вступив у 1889 році. До цього періоду належить перший
широко відомий твір композитора —
Фортепіанна Павана на смерть інфанти (Pavane pour une infante défunte). До консерваторських років належать
такі відомі твори як «Гра води» та «Струнний квартет фа мажор».
У консерваторії
Равель затоваришував із іспанським піаністом Р. Віньєсом, що став першим
виконавцем творів композитора. Протягом наступних років, Равель давав концерти
як піаніст та диригент, виконував переважно свої твори (у 1920-х рр. здійснив
концертне турне країнами Європи й Північної Америки), виступав із
музично-критичними статтями. Під час 1-й світової війни (1914—1918) пішов
добровольцем у армію. Війна спричинила драматичні твори Равеля, в тому числі
фортепіанний концерт для лівиці, написаний на прохання австрійського піаніста
П. Вітгенштейна, що втратив на фронті правицю; загиблим друзям він присвятив
фортепіанну сюїту «Гробниця Куперена» (1917).
У 1928 р.Равель здійснив тріумфальне гастрольне турне в США. В
1932 році гастролював разом із Маргаритою Лонґ.
У 1932 році
Моріс Равель потрапив у автокатастрофу, що серйозно підірвало його здоров'я. В
останні роки життя, через важку прогресуючу хворобу (пухлина мозку) Равель
припинив творчу діяльність. У 1937 Равелю здійснили складну нейрохірургічну операцію,
яка мала відновити його сили, однак операція пройшла невдало і невдовзі
композитор помер. Похований на цвинтарі паризького передмістя Леваллуа-Перре.
Риси
стилю
Равель
продовжив і розвинув пошуки Дебюссі в царині імпресіоністичного звукопису,
колористичної гармонії та оркеструваня й екзотичної ритміки. Водночас у певних
творах проявилися неокласичні тенденції.
Равель дотримувався класичних традицій формотворення,
в його мелодіях — переважно традиційні структури, наприклад, тричастинна.
Музика Равеля є новаторською. Гармонічній мові Равеля властиве
використання натуральних ладів, зокрема міксолідійського замість
звичайного мажору та натурального мінору замість гармонічного. У результаті,
Равель уникає ввідних тонів. Часто зустрічаються також і дорійський та
фрігійський лади. Разом із тим, Равель використовує складні гармонії та
модуляції. Його твори рясніють нонакордами
та ундецимакордами. Хоча
Равеля нерідко розглядають як імпресіоніста, його доробок виходить за рамки напряму. Наприклад, фортепіанний концерт соль
мажор має джазові елементи в Першій і Третій частинах, «Цигани» для скрипки й
фортепіано нагадують віртуозний стиль Паганіні і Ліста ,
ряд коротких п'єс написано в манері Гайдна і Форе.
Равель часто черпав натхнення в танцювальних жанрах
різних епох. У його творчості представлені такі танці як менует, вальс,
рігодон, форлана, чардаш, болеро, хабанера.
Равель є автором 85
творів: Опер «Іспанська година», «Дитя і чари»,
белетів: «Дафніс і Хлоя»,«Вальс», «Болеро», творів для оркестру «Шехеразада»,
«Іспанська рапсодія»; для фортепіано з оркестром «Концерт для лівиці ре мажор»,
«Концерт соль мажор»; твори для фортепіано, серед яких «Гра води», «Гробниця
Куперена», «Матінка гуска», камерно-інструментальні, вокальні твори та
ін..
«Болеро»
Моріс Равель
знаходився на гастролях у США. Незадовго до від’їзду композитор зустрівся з
відомою солісткою російського балету Ідою Рубінштейн, яка замовила Равелю
написати танцювальний твір, в якому б вона могла б виконати соло.
М.Равель дуже швидко
написав цей твір. Прем’єра відбулася на сцені найвідомішого театру Франції і
світу Гранд-Опера в листопаді 1928 року і мала великий успіх серед публіки.
Головну партію, як і планувалось, виконувала Іда Рубінштейн у циганському
вбранні. Сцена відображала таверну, у якій на столі Іда виконувала танець.
Побудова твору така: звучить тема
і ланцюжок суворих варіацій(18), в яких зберігається не тільки мелодія, але і
ритм, проте змінюється динаміка. Основна тема дуже
цікава, її жанрова основа має іспанські витоки (це синтез двох розповсюджених в
Іспанії танців: болеро і сорсіко), у ній безліч синкоп і оспівувань, один мотив
якби випливає із другого, акценти припадають на різні долі такту,
протягом усього твору вона звучить на незмінному ритмічному фоні партії 2 малих
барабанів (в середньому ритм повторюється приблизно 170 раз). Поступово млісний танець
однієї танцівниці перетворюється на тисячну ходу. У кульмінації відбувається
різкий перехід із До-мажора у Мі-мажор і знову відбувається повернення у
До-мажор що сприймається як різкий спалах світла. Твір магічно діє на слухача,
зачаровує своїми ритмами та динамікою.. Сам композитор не розраховував на
популярність твору.
Болеро в кінематографі:
Музика «Болеро» у всіх на слуху, часто використовується у кінофільмах:
Десятка (1979); Майстер і Маргарита (1994); Жарти в сторону (1995); Дорога в
рай (1997); Зближення (2000); Крутий хлопець (2002); База «Клейтон» (2003);
Магія місячного світла (2014); Фотограф (2015);Едді «Орел» (2016)
Завдання: Прослухати «Болеро» М. Равеля, скориставшись
посиланням:https://www.youtube.com/watch?v=LBDX62WEoB0
Комментариев нет:
Отправить комментарий